Resource packs

Een resource pack is een systeem dat spelers mogelijk maakt om textures, models, muziek, geluiden, taal bestanden, end credits, splashes en lettertype te veranderen zonder de game-code te veranderen. 

hoe werkt het

Een resource pack kan geplaatst worden in de .minecraft\resourcepack map. Een resource pack kan een .zip bestand zijn, maar het kan ook een normale map zijn. Als er één of meer (geldige) resource packs in de resourcepack map staan, kan je een resource pack uitkiezen in het "Resource Pack" menu in Minecraft zelf. Daar kan je de beschikbare resource packs verplaatsen tussen de "Available Resource Packs" en de "Selected Resource Packs".

Meerdere geselecteerde packs

Je kan meerdere resource packs gebruiken op hetzelfde moment. De volgorde van de geselecteerde resource packs maakt uit. Minecraft begint met het laden van alle textures, geluiden enz. van de onderste (geselecteerde) resource pack. (Dat is altijd de "Default" resource pack van Minecraft zelf) Daarna laadt Minecraft de resource packs die daar boven staan. De bestanden met dezelfde namen worden dan overgeschreven.

Voorbeeld

De "Default" resource pack heeft een texture van stone die stone.png heet. Je voegt een andere resource pack toe aan de geselecteerde resource packs die ook een andere texture voor stone heeft, maar die ook stone.png heet. Omdat die tweede resource pack boven de "Default" resource pack staat, wordt de stone.png van de "Default" resource pack vervangen door de stone.png van de tweede resource pack. Enz.